Mira den Hartog
Geboren in 1977 te Warnsveld
Wonend en werkend in Utrecht stad
Tijdens mijn opleiding aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht ben ik, na wat omzwervingen in aanraking gekomen met de grafiek. Een ambacht, die je dwingt de techniek, (materiaal)kennis en vaardigheid in de vingers te krijgen alvorens je de verbeelding kan laten spreken. Een klassieke benadering van de kunst, waarbij ik me thuis voel.
In deze periode heb ik me bekwaamd in de droge naald techniek. Ik ben afgestudeerd met een serie minimalistische droge naald prenten.
Etsen
Gaandeweg ben ik de droge naald gaan combineren met de etstechniek, in twee kleurendruk. Met de droge naald (het vrouwefiguur) als uitgangspunt, aangevuld met de etstechniek waarmee ik haar 'leefwereld' creëer. Daarbij laat ik soms de plaat zo diep zuren dat er reliëf in het papier ontstaat.
Opleiding
1996-2000 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, autonome kunsten
Exposities
waaronder:
* Realismebeurs Amsterdam 2006 en 2015
* Kunstmaand Ameland 2015
* Nieuwe Kunstmarkt Utrecht 2014
* Museum de Buitenplaats Eelde 2007
* Grafiek Nu 10, Singer museum Laren 2003
* KunstRai Amsterdam 2002
Winnaar BAS Grafiekprijs
Juryprijs 2014
Exposities in verschillende Galerieën
2000 - heden
Galerieën waarmee ik gewerkt heb
o.a.:
Galerie Petit, Amsterdam
Kunsthandel Juffermans Utrecht
De roos van Tudor Leeuwarden
Kunstzaal van Heijningen Den Haag
Grafiekwinkel Inkt Den Haag
Galerie Besselaar Urecht
Heden:
Mainstreet Art Gallery
Graffa Gallery
De twee kanten aan alles en dan de derde
Mijn prenten vertegenwoordigen ogenschijnlijk het verleden in de techniek, beeldtaal en onderwerp; het vrouwelijk naakt. Het heden is terug te vinden in het gegeven dat ik mezelf als voorbeeld gebruik. Een interpretatie van mijn evenbeeld (want deze wordt bepaald door je zelfbeeld). Uit het hoofd getekent, ontdaan van een gekozen, of verworven identiteit, zoals kleding of bezitting
Deze prenten zijn uitingen van een zoektocht naar hoe de binnenwereld - het al dan niet reële zelfbeeld; je ongecensureerde gedachten wereld - zich verhoud tot de buitenwereld en andersom.
Waar het individu staat t.o.v. de groep en andersom. Het 'jezelf zijn t.o.v. de behoefte aan acceptatie. Het blootstellen t.o.v. je afsluiten, de een t.o.v. de ander
Daarom heb inik 10482 het verleden de best spannende keuze gemaakt mezelf als voorbeeld te gebruiken en me 'bloot' te stellen aan de buitenwereld, die vertegenwoordigd wordt in de reacties op mijn werk
Daarnaast laat ik me sinds een paar jaar inspireren door wat ik door mijn microscoop zie aan structuren; alom vertegenwoordigd in onszelf en alles om ons heen. Een onontkoombaar gegeven en dus tijdloos.
Het inzoomen en uitzoomen als symbool voor inzicht en overzicht
Cartoons
Middels mijn cartoons kan ik de stille activist in mij de een 'stem' geven geven. Met als veel voorkomende aanjager situaties/ gebeurtenissen waarin ongelijkheid een rol speelt.
Sculpturen
Ook heb ik het maken van sculpturen weer opgepakt. Als eerst glassculpturen voor aan de muur, gebruik makend van de Tiffany techniek, waarbij het voorbereiden van een preparaat voor een microscoop me wederom inspireerde, door tussen twee stukjes glas een klein voorwerp in te kaderen en uit te lichten.
Ondertussen heb ik mijn aanpak uitgebreid, zowel wat betreft verbeelding als materiaal. Met als resultaat een combinatie van sculptuur en etsjes. Als ook hedendaagse sculpturen, waarbij ik zoveel mogelijk gebruik maak van gerecycelde materialen.